今週は当社と長年お取引をいただいているディーラーさんの展示会へ出展社として参加するため静岡県沼津市へ
日曜日の午後に会場へ集合しブース設営終了後 17:00開場 21:00までナイター営業
翌月曜日は9:00開場で14:00終了という流れです。
美容業界では秋にディーラーさん主催の展示会が各地で開催され、展示会当日限りの特別価格や特別条件で材料を販売したり、新製品のPRやサンプリング、またヘアーショーや講習を開催して新しい技術を発信したり、サロン営業の活性化や年末年始の商戦のサポートをします。
私が担当を持って現場を回っていた20年以上前は毎年9月〜11月の毎週月曜日は全国のどこかでディーラーさんが展示会を開催している状況で当社でも営業担当者はこの時期休みが取れない程一年で多忙な時期でした。
それから時は流れ美容師さんの世代も交代し、材料の購買方法も少しづつ変化し、誌上展示会のという媒体上での販売が広まったり、商社各社が発行するチラシカタログ販売が一般化したこともあり、リアルな展示会での集客数は年々減少の一途を辿り、その影響で毎年の恒例行事として展示会を開催していたディーラーさんが次々と展示会を廃止している傾向にあります。
そんな状況の中でも顧客サロンさんとしっかりとつながりを持って集客力のあるディーラーさんは現在も展示会を継続して開催されています。
当社のお得意先にも毎年継続的に開催されているディーラーさんが数社あり、その中の一社が今回参加した静岡県のディーラーさんです。
私が20代の頃に担当していて大変お世話になったディーラーさんです。
今回展示会には47社のメーカーさんや商社さんが参加されていました。
新型コロナウィルスの流行で昨年と一昨年は開催中止を余儀なくされましたが3年ぶりに開催とあって私も現場に入ることになりました。
展示会といっても当社はメーカーさんと横並びでブースにデスクを設置してそこに当社の商品を陳列してブースに来られたサロンさんへ新製品のご案内やサンプルの配布、当日限定のキャンペーン企画などをご案内して予約注文を取るというシステムです。
展示会のパンフレットには出展協賛各社の名前と代表的な出展商品の一部が記載されているのですが、今回ハラ株式会社の欄には ウアオのシリコン除去シャンプー が記載されていて、その ”シリコン除去” というワードだけが気になってブースにお越しいただいたサロンのオーナーが3人程いらっしゃいました。
商品説明をしてご納得をいただき 即ご予約受注です!!
ウアオ ザ・ボリュームのファンで年間100本以上仕入れていただいているサロンのスタッフさん
わざわざブースにお越しいただいて商品を絶賛していただきました。
偶然そのスタッフさんのお隣に居たサロンのオーナーさんにザ・ボリュームの商品説明してオススメしてもらい予約受注までいただけるとは、本当にありがたい限りです。
展示会という場においては商品をお勧めして予約注文を取ることも大切なのですが、日頃接することのないエンドユーザーのサロンさんと直接お話することで現場の声や様々な情報を収集できる貴重な機会でもあると思います。
サンプルもしっかり配布して、発売直後の ナイトリセル グレイスや 7月に発売した レシピプラスのPRをしたりと・・・ あっという間に2日間が過ぎました。
誌上やネットでモノが買える時代になって購買の仕組みが変わりつつある時代であるが故にお互いに顔を見てコミュニケーションをとりながら商売ができるアナログの展示会は非常に重要だと思っています。
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Participated in a beauty dealer’s exhibition
• October 07, 2022
This week, I went to Numazu City, Shizuoka Prefecture, to participate as an exhibitor in an exhibition of a dealer who has been doing business with our company for many years.
Gather at the venue on Sunday afternoon, after booth set-up is completed, doors open at 5:00 p.m. Night operation until 9:00 p.m.
On the following Monday, the venue opens at 9:00 a.m. and closes at 2:00 p.m.
In the beauty industry, dealer-sponsored exhibitions are held in various locations in the fall, where materials are sold at special prices or under special conditions only on the day of the exhibition, new products are promoted and sampled, and hair shows and seminars are held to introduce new techniques, revitalize salon business, and support the year-end and New Year sales season.
More than 20 years ago, when I was in charge and traveling around the field, every Monday from September to November was a busy time of the year with dealers holding exhibitions somewhere in the country.
Since then, time has passed and the generation of hair stylists has changed, and the way of purchasing materials has also changed little by little, with the spread of sales through media such as magazine exhibitions and the generalization of flyer catalog sales issued by trading companies. Dealers who used to hold exhibitions as a regular annual event have tended to discontinue them one after another.
Even under such circumstances, dealers who have a solid connection with their client salons and have the ability to attract customers continue to hold exhibitions.
Among our customers, there are several dealers who continue to hold the exhibition every year, and one of them is a dealer in Shizuoka Prefecture who participated in this year’s event.
I was in charge of this dealership when I was in my 20s, and they were very helpful to me.
There were 47 manufacturers and trading companies participating in the exhibition.
The event had to be canceled last year and the year before due to the outbreak of the new coronavirus, but it was the first time in three years that the event was held, and I was able to participate.
We set up a desk in a booth side by side with a manufacturer and display our products there. We inform salons that visit our booth about our new products, distribute samples, and offer campaign plans limited to the day of the exhibition, and take reservation orders.
The exhibition pamphlet lists the names of the exhibiting companies and some of the representative products they are exhibiting. There were three salon owners who visited our booth finding the word ”Silicone Remove” of Silicone Removal Pre-shampoo on our column.
After explaining the product to them, they were convinced and immediately made reservations!
A salon staff member who is a fan of Wuao The Volume and purchases over 100 units per year.
He came all the way to our booth and praised our products.
The salon owner, who happened to be standing next to the salon staff, recommended The Volume to him and even received a reservation order, which was truly gratifying.
While it is important to recommend products and obtain reservation orders at exhibitions, it is also a valuable opportunity to talk directly with end-user salons, with whom we do not have contact on a daily basis, to gather feedback and various information from the salon floor.
We handed out samples of our products and promoted Night Resell Grace, which was just released, and Recipe Plus, which was launched in July. The two days went by very quickly.
In an age when the purchasing mechanism is changing as we can now buy things in magazines and on the Internet, I believe that analog exhibitions are very important because they allow people to see each other face to face and communicate with each other while conducting business.