アジアの理美容事情 その7 インドネシアでのカラー講習会②

前回のインドネシアでのカラー講習会①からの続きです。

前回のブログはこちら ↓

ヒヤヒヤしながら20分遅れでスタートを切った講習会・・・
技術に入る前にヘアカラーのコンセプトや概要・セールスポイントなどをスライドに投影してメーカーの営業担当者がが説明します。
そして技術に関連することはインストラクターが説明をします。日本のカラー剤は現地では一般的ではないのでカラー剤の基本的なことから毛髪理論、結果とケアの両立などについても詳しく説明をしました。
この海外での講習は日本語で話した内容を通訳さんが現地の言葉→(この時はインドネシア語)に訳して話をするので2倍の時間を要します。

そしてやってきた次なるハプニング

実はリハーサルの時点で発覚・・・
時間の関係上あらかじめ一部のモデルさんににはハイブリーチ処理を3回していただきハイトーンの状態にしていただくよう現地代理店へお願いをしていました。

講習前にリハーサルを兼ねて全モデルさんの髪の状態をチェックするのですが、ハイトーンのモデルさんの髪質をチェックした時にインストラクターさんの口から出た背筋が凍る言葉 「かなり傷んでるし、ブリーチがムラになってるし・・・ カラーが入らないと思います・・・」

主催の代理店さんへは事情をそのまま説明してカラーきれいにが入らないかもしれないとお伝えしたところOK!しかもニコニコと笑顔で(インドネシアの人のおおらかさに感謝)実際はOKじゃないけどモデルのチェンジもできないしモデルを減らして講習もできないし・・・代理店さんもOKを出さざるを得ない状況でした。

仕事としてはやらざるを得なかったと思いますがインストラクターさんも本音はやりたくなかったと思います。
事前に現地でブリーチをお願いする際に、もっと事細かに前処理、後処理のことも補足してしっかりとケアをしてもらうということを強調しておくべきでした。

ブリーチ後の状態↓

カラー施術後

見る人が見ればわかるこの状態

カラー施術後スタイリングまで完了して受講者さんから拍手をいただきましたが素直に喜べない一人目のモデルさんでした。

まだまだ続くインドネシアでのヘアカラー講習会のシリーズ 続編はまた近日中に公開しますね

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Hairdressing and Beauty in Asia, Part 7: Color Workshop in Indonesia ②

• March 31, 2023

This is a continuation from the previous color workshop in Indonesia ①.

Previous blog is here ↓

The training session started 20 minutes late, with a sense of dread.
Before starting the technique, a sales representative from the manufacturer explains the concept, outline, and selling points of hair color by projecting them on slides.
The instructor then explained what was related to the technique. Since Japanese colorants were not commonly used locally, the instructor explained in detail the basics of colorants, hair theory, and the compatibility of results and care.
The overseas training required twice as much time because the interpreter translated what was said in Japanese into the local language (Indonesian at this time).

And then came the next happening.

Actually, it was discovered during the rehearsal…
Due to time constraints, we had asked the local agency to bleach some of the models three times to give them a high tone.

Before the course, we check the condition of all the models’ hair as a rehearsal, and when we checked the high tone model’s hair, the instructor uttered the spine-chilling words, “It’s very damaged, and the bleach is uneven… I don’t think the color will work.”

I explained the situation to the sponsoring agency and told them that the color might not go in properly, and they said OK! The agency had no choice but to give the OK, (Thanks to the generosity of Indonesian people!) because we couldn’t change nor decrease models.

I think we had to do it as part of our job, but I don’t think the instructor really wanted to do it.
When I asked for previous bleaching, I should have added more details about pre-treatment and post-treatment and emphasized that they should take good care of model’s hair.

State after bleaching ↓

After color treatment

This bad condition is obvious to anyone who sees it.

After the coloring and styling was completed, the students applauded, but we could not be honestly pleased with the coloring to this first model.

I’ll be back soon with the continuation of the ongoing series of hair coloring workshops in Indonesia.

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