#29 サロンにおける化粧品OEM

100個からつくれる化粧品OEM ・・・

画期的な化粧品開発のしくみで事業展開している 化粧品メーカーの株式会社プルソワン 取締役の早瀬さんが先日ご来社されました。

今回はその対談の内容の一部を抜粋してお届けしたいと思います。

株式会社プルソワンは40年の歴史を持ち、化粧品の製造販売を主にエステサロン開業支援事業やベトナム進出支援事業などを展開されています。

株式会社プルソワンのHP ↓

同社が展開する新しい事業 YFOSが急成長しているとのことで早速お話を伺いました。

☆YFOSとは?
Your Factory One Stopの略で
化粧品のOEMを100個から製造できるサービスです。

☆YFOSの事業を立ち上げた経緯
コロナ禍に入って緊急事態宣言以降エステサロンからの引き合いが急激に増加、その理由を施術で集客ができないエステサロンは営業品目を店販品にシフトしていったが、メジャーなメーカーの店販品は周囲にも導入サロンが多く価格競争が繰り広げられて粗利率も低下した結果、これらの取り扱い商品と粗利率を見直すエステサロンが数多く存在するという仮説のもと、2020年のビューティワールドジャパンで小ロットOEMだけをPRしたところ予想を上回る確実な手ごたえを感じて正式に事業化したそうです。

☆問い合わせのある業種
コロナ流行前の2019年より自社サイトからの化粧品OEMに関する問い合わせは増加傾向にあったそうですが、その当時のお問い合わせの大半が個人で、2020年に入りコロナ禍になったころからこのお問い合わせの入った個人の方とZOOMを通じてヒアリングを行った結果、化粧品の販売はしたことがないけどネットを通じてファンを持っている方やインフルエンサーの方などが自分のファンや顧客に売りたいという予想外のニーズ驚いたと語る早瀬さん。

問い合わせの多い業種
・インフルエンサー
・ブランドオーナー
・美容クリニック
・インスタグラマー
・YOUTUBER
・Tik Toker
・農園➾自分の農園で取れた果実を化粧品に配合したい
・牧場➾自分の牧場で取れた新鮮な牛乳を化粧品に配合したい
・個人
・ネット販売業者

予想外の問い合わせが多いのはWEBを通じて広範囲に情報を発信しているからと早瀬さんは推測しています。

☆成功例
化粧品を作って納品することだけで終わるのではなく、作った商品が売れてリピートがなければ意味がないと強調する早瀬さん。お問合せをいただいた方との面談でもこのことはしっかりとお伝えしているようです。

最近の成功事例

1回目 500個

2回目 500個

3回目 2000個

4回目 3000個

5回目 3000個

最初の発売までは時間とエネルギーがかかりますが、
リピートが続けばあとは双方共にメリットが積み重なりWIN-WINの関係が築けます。

☆YFOSの強み
化粧品製造の裏側についてあえて包み隠さずお話をする早瀬さん。
株式会社プルソワンは工場を持っていませんが、このYFOSのシステムは工場を持っているとできないシステムであり、持っていないことを強みとすることでこのシステムが成り立つと断言しています。

化粧品製造工場の川上には原料メーカーや原料問屋が存在します。
顧客からある商品の開発を依頼された際に自社で在庫を持っている原料を使って試作・開発・見積りを作成しますが、
原料の仕入れ方によって原料コストは変わります。すなわち工場ごとに原価率面で強い原料と弱い原料が存在します。
なので、コスト面で弱い原料を使用している工場の製品は原価が高くなり、原価率面で強い原料を使用している工場の製品は原価が安くなります。
これは原料に限らず容器や資材についても同様です。

また、化粧品の剤形は 液体 クリーム ジェル エアゾール等多岐にわたりますが、工場が持っている設備により製造可能な剤形は異なります。

このような製造メーカーの台所事情をYFOSが独自の一元したデータ管理に基づき顧客からの要望をまとめて最適な製造工場へ開発依頼をすることによって実現するシステムがYFOSなのです。

更に、早瀬さんが強調する ”売れてリピートにつなげる” ための仕組みとして
オプションではありますが開発した商品を 広告・集客 ECサイトの構築 撮影 ライティングそして物流もサポートしています。商品を作るだけではなくその後の販売までのステップをすべてサポートできるというのがこのシステムの凄いところなのです。 まさに Your Factory One Stop ですね。

☆引き合いの多い化粧品カテゴリ
圧倒的に多いのが美容液 次に化粧水 そしてクリーム
最近はアウトバストリートメントもあるそうで
美容ディーラーやヘアサロンからの問い合わせも多いそうです。

理美容業界でも自社でOEMを取り組んでいるディーラーやサロンはありますが、OEMを100個から製造するメーカーはおそらくないと思います。そうするとある程度の数量を作らなければならない為に必然的にOEMのハードルは上がります。
そういう意味で理美容業界にもこの潜在需要はあると考えています。

今回このお話をお聞きして新しい需要の発掘や理美容業界における可能性を感じたと同時に株式会社プルソワンさんとの協業でYFOSの展開ができればと考えております。

YFOSについての続報があればまたこのブログよりおしらせしますね。

——————————————————————————————————————

#29 OEM of cosmetics in salons

• April 22, 2022

OEM of cosmetics from 100 pieces.

Mr. Hayase, director of POURSOIN CO., LTD., a cosmetics manufacturer that is developing its business based on a revolutionary cosmetics development system, visited our office the other day.

In this issue, we would like to share with you excerpts from that dialogue.

With a history of 40 years, POURSOIN CO., LTD. is mainly engaged in the manufacture and sale of cosmetics, as well as in the business of supporting the opening of esthetic salons and the expansion of business in Vietnam.

HP of POURSOIN CO., LTD. ↓

We immediately spoke with the company about its new business, YFOS, which is growing rapidly.

☆What is YFOS?
It stands for Your Factory One Stop.
YFOS is a service that enables OEM production of cosmetics from 100 pieces.

☆ How they launched YFOS business
Esthetic salons that could not attract customers with their treatments shifted their business to retail products, but there were many salons around them that introduced products sold by major manufacturers, and price competition was fierce, resulting in a decline in gross profit margin. Based on the hypothesis that there are many esthetic salons reevaluating their products and gross profit margins. The company promoted only small-lot OEM products at Beauty World Japan in 2020, and the response was more positive than expected, so they decided to start up YFOS business.

☆ Industries with inquiries
The majority of the inquiries at that time were from individuals, and as a result of interviews conducted through ZOOM with individuals who had received these inquiries since the Corona disaster in 2020. After interviewing individuals who had never sold cosmetics before but had fans online and influencers who wanted to sell to their own fans and customers, Mr.Hayase says that they were surprised by the unexpected need for cosmetics.

☆ Industries most frequently inquired about
・Influencers
・Brand owners
・Beauty clinics
・Instagramers
・Youtubers
・Tik Tokers
・Farmers ➾want to use fruit from their own farms in my cosmetics.
・Ranchers ➾Want to use fresh milk from their own ranches in cosmetics.
・Individuals
・Internet retailers

Mr.Hayase speculates that the reason for the large number of unexpected inquiries is that the information is disseminated extensively through the Web.

☆ Success Stories
Mr. Hayase emphasizes that making and delivering cosmetics is not the end of the process; it is meaningless unless the products made sell and are repeated. He makes sure to convey this in his interviews with those who inquire about our services.

Recent Successes
1st 500 pcs.

2nd 500 pcs.

3rd 2000 pcs.

4th 3000 pcs.

5th 3000 pcs.

The initial launch takes time and energy.
Once repeat business continues, both parties’ benefit and a win-win relationship are established.

The Strengths of YFOS
Mr. Hayase dares to talk about the backstage of cosmetics manufacturing without concealment.
Although Poursoin Co., Ltd. does not have a factory, he asserts that this YFOS system is a system that is not possible with a factory, and that this system is possible by using what it does not have as its strength.

Upstream of cosmetics manufacturing plants are raw material manufacturers and raw material wholesalers.
When a customer requests the development of a certain product, we use the raw materials we have in stock to create a prototype, develop the product, and prepare a quotation.
However, the cost of raw materials varies depending on how the raw materials are purchased. In other words, there are raw materials that are strong in terms of cost ratio and raw materials that are weak in terms of cost ratio in each factory.
Therefore, products from factories that use weak raw materials in terms of cost will have higher costs, while products from factories that use strong raw materials in terms of cost ratio will have lower costs.
This is true not only for raw materials, but also for containers and materials.

Cosmetics come in a wide range of formulations, including liquids, creams, gels, and aerosols, and the formulations that can be manufactured vary depending on the facilities available at the factory.

YFOS is a system that enables manufacturers to meet these kitchen-sink requirements by requesting development from the most appropriate manufacturing plant based on the customer’s requests, which are compiled by YFOS based on its own centralized data management.

In addition, as Mr. Hayase emphasizes, “We provide a mechanism to ensure sales and repeat business, although it is an option, such as supporting for advertising, customer attraction, EC site construction, photography, writing, and logistics. The great thing about this system is that it supports not only the creation of products, but also all the subsequent steps up to the sale of the products. It is truly Your Factory One Stop.

☆Cosmetics categories with many inquiries
The most common are beauty serums, followed by lotions, and creams.
Recently, they are also inquired out-bath treatments.
They also receive many inquiries from beauty dealers and hair salons.

Although there are dealers and salons in the hairdressing industry that are working on their own OEM, there are probably no manufacturers that produce OEM products in quantities starting at 100 units. In this case, the hurdle for OEM will inevitably rise due to the need to produce a certain volume of products.
In this sense, we believe that there is potential demand for YFOS in the hairdressing industry.

We are very much looking forward to working with Poursoin Co., Ltd. to develop YFOS, as we believe it has potential in the barbering and beauty industry and to discover new demand.

I will keep you posted on this blog if there is any further news about YFOS.

最近の記事

TOP