アジアの理美容事情 その8

マレーシア市場へ酸性パーマ導入のお話

我々が輸出しているメーカーさんの中の1社から昨年ストレート(パーマ)剤が新たに発売されました。

そのラインナップはアルカリラインと酸性ラインがあり、髪質やダメージの度合いで薬剤を使い分けるものですが、私はその薬剤を髪質改善ストレートとデジタルパーマの2本立てで現地へ提案を行うことにしました。

酸性ラインの薬剤はストレートにしてもデジタルパーマにしても従来の技術に加えた新たな教育が必要なので、メーカーさんと協議の上、酸性ラインについてはアルカリラインを導入した後に段階を踏んで商品を導入しようということになりました。

日本の市場においても酸性の薬剤は使用する技術者によって結果が分かれると言われていますし、最終的に伸びない、パーマがかからないということももよくお聞きします。従来のアルカリの薬剤と比較してそれだけ技術を要することだと思います。

日本でのそんな現場の声を踏まえてを考えると、とても海外でいきなり酸性ライン展開するのは無理があるだろうという判断です。

酸性ストレートが日本でトレンドになったのは髪に与えるダメージがアルカリに比べて軽減できることだと思います。

結果とケアが両立した日本らしいメニューだと思います。

一方でアジア圏ではケアよりも施術後の結果が重視されるため、なぜケアが必要なのかを根本的な概念から理解していただく必要があります。

日本のパーマやカラーをアジアで売っていく上で1番難しいポイントです。

これについては以前にもblogで書きましたのでよろしければご覧くださいね。

で、新製品をアルカリラインに絞り、なおかつストレートメニューを前面に出して昨年の夏から営業をかけていましたが、結果的にマレーシアの代理店が今年の春にアルカリラインと酸性ラインを同時に導入することになったのです。しかもストレートではなくパーマで。

実はこのメーカーさんの台湾の代理店がいち早くこの、新製品を取り入れて現地のインストラクターへの教育も終了し、他の国より一足早く導入が済んでいたのです。しかもアルカリラインも酸性ラインも両方とも同時に。

なのでこの台湾の代理店のインストラクターをマレーシアへ派遣していただき5月に第一回目のパーマセミナーを実施しました。ストレートではなくデジタルパーマでの講習に絞り込んだ講習会でしたが、成功して好評だったようです。

そして2回目のパーマ講習をこの8月に行ったのですが、その間マレーシア代理店のインストラクターがこの商品の技術を習得されました。

今回も結果は好評で一部の商品は欠品してしまっため航空便で追加の商品を送ることになりました。

パーマの初期導入が上手く進み、まずはパーマが成功したことに一安心しています。

我々はパーマよりも髪質改善ストレートを中心に戦略をたてていましたが、途中で方向転換してパーマを先行したことも結果的によかったと思いますし台湾の代理店のサポートもありがたく感謝しています。

現地における酸性の還元剤を用いた技術の習得が我々の想定以上に早かったことにも驚きました。

次なるメニュー 髪質改善ストレート の導入に向け精一杯サポートをしていきたいと思います。

今回はこの辺で。

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Hairdressing and Beauty in Asia, Part 8

• August 30, 2024

Story about the introduction of acid perm to the Malaysian market

One of the manufacturers we export to launch a new straightening (permanent wave) product last year.

Its lineup includes both alkaline and acidic lines, and different agents are used depending on the quality of the hair and the degree of damage. I decided to propose two types of agents to the local market: hair quality improvement straightening and digital perms.

Since agents in the acidic line require new education in addition to conventional techniques, whether for straightening or digital perms, after discussions with the manufacturer, it was decided to introduce products in stages after the introduction of the alkaline line for the acidic line.

In the Japanese market, it is said that the results of acidic agents vary depending on the technician who uses them, and we often hear that the straightening result is not enough. Compared to conventional alkali agents, acidic agents require more skill.

Based on such feedback from the field in Japan, we decided that it would be impossible to suddenly develop an acidic line overseas.

I think the reason acid straightening became a trend in Japan is that it reduces damage to the hair compared to alkali.

It is a uniquely Japanese menu that combines both results and care.

On the other hand, in Asian countries, results after treatment are more important than care, so it is necessary to understand from the fundamental concept of why care is necessary.

This is the most difficult point in selling Japanese perms and colors in Asia.

I have written about this before in my blog, if you would like to read it.

So, we narrowed down our new products to the alkaline line, and at the same time, we put the straightening menu at the forefront of our sales efforts since last summer, but as a result, our distributor in Malaysia decided to introduce both the alkaline and acidic lines at the same time this spring. Moreover, it is not straightening but perming.

In fact, the Taiwanese distributor of this manufacturer was one of the first to introduce this new product, and had already trained local instructors and introduced it earlier than other countries. Moreover, both the alkaline and acidic lines were introduced at the same time.

So, we sent an instructor from this Taiwanese agency to Malaysia to conduct the first perm seminar in May. The seminar was focused on training with digital perms, not straight perms, but it was a success and well received.

And we had a second perm training course this past August, during which an instructor from our Malaysian distributor learned the techniques for this product.

Again, the results were favorable, and some items were out of stock, so we had to send additional items via air.

We are relieved that the initial introduction of the perm went well and that the perm was successful first of all.

Our strategy had been to focus on straightening hair rather than perms, but I think the change of direction and the decision to go ahead with perms was a good one, and we are grateful for the support of the Taiwanese agency.

We were also surprised at how quickly the local community learned to use acidic reducers, much faster than we had anticipated.

We will do our best to support the introduction of the next menu, Hair Quality Improvement Straightening.

This time around.

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